DJ’s, bands en artiesten met succesverhalen over hun optredens op trouwfeesten vindt u genoeg. Logisch natuurlijk, maar over de minder succesvolle optredens op trouwfeesten leest u een stuk minder. Waarschijnlijker nog: helemaal niets. Singer in Suit zal eerlijk zijn: het ene trouwfeest is het andere niet. Een ‘slecht’ trouwfeest heeft Singer in Suit gelukkig niet meegemaakt, maar sommige trouwfeesten zijn nu eenmaal leuker, beter, sfeervoller, feestelijker of dansbaarder dan andere trouwfeesten.
Dat is ook niet per se erg, maar u wilt natuurlijk een super leuke dag. Hieronder vindt u de 4 factoren die volgens Singer in Suit het meest bepalend zijn voor de goede (of mindere) sfeer op een trouwfeest. Doe er uw voordeel mee en maak van uw trouwfeest een super succesvol feest!
1. Het gedrag van het bruidspaar
Hoe gedragen de bruid en de bruidegom zich op hun trouwfeest? Trekken ze vanaf het eerste nummer iedereen de dansvloer op met aanstekelijke muziek of hebben ze juist een afwachtende houding? Maken ze een spetterende entree in een erehaag of hebben zij een openingsdans die ze zichtbaar liever niet doen? Dit soort dingen hebben weerslag op de aanwezige gasten en het verloop van de avond, in positieve of in negatieve zin.
De toon van de avond wordt vaak vroeg gezet. Wanneer de bruid en de bruidegom bijvoorbeeld erg zenuwachtig en geforceerd een openingsdans doen en de gasten intussen bezig zijn met andere dingen, is de kans klein dat het daarna direct losgaat. Hoe dan ook: de meest succesvolle trouwfeesten zijn altijd de trouwfeesten waarbij het bruidspaar relaxed is. Maak dus vooral keuzes die daarbij passen.
2. De gasten op het trouwfeest
Een trouwfeest maak je samen. Het bruidspaar, het personeel van de locatie, een eventuele weddingplanner, ceremoniemeesters en de artiest(en) zijn slechts enkele onderdelen van dit collectief. En dan zijn er natuurlijk de gasten, die de grootste groep vormen. Zitten er een aantal echte gangmakers tussen die meteen gaan dansen? Dan volgen er waarschijnlijk snel meer gasten op de dansvloer. Zijn er veel gasten die het bruidspaar niet of niet goed genoeg kennen? Dan zijn dit vaak mensen die niet snel ‘los’ zullen gaan.
Ooms en tantes die eigenlijk alleen willen quicksteppen zullen, zeker aan het begin van de avond, niet snel dansen op house of een moderne pop. Gasten die groot liefhebber van Hollandse feestkrakers zijn, staan over het algemeen minder open voor bijvoorbeeld r&b of merengue. Dit lijken open deuren, maar bij de uitnodigingen wordt de sfeer op een trouwfeest al voor een belangrijk deel bepaald. Vraag uzelf daarom af: met wie wil en kan ik het type feest maken dat ik graag op mijn trouwfeest wil? En, minstens zo belangrijk, met wie niet?
3. De muzikale invulling
De muzikale invulling van een trouwfeest is niet eenvoudig. Vrijwel altijd is er namelijk een breed publiek: jong en oud, met verschillende muzikale voorkeuren. Het is aan de dj, band of artiest(en) om zoveel mogelijk muziek te brengen die (enigszins) breed aanspreekt, om de kans op enthousiasme in het publiek zo groot mogelijk te maken. Overigens is dit eigenlijk nooit een vaste verzameling aan nummers in een vaste volgorde.
Ieder bruidspaar is ander. Ieder trouwfeest is anders. Iedere groep gasten is anders. Songs die aan het begin van de avond stomverbaasde of negatieve blikken oogsten, kunnen later op de avond de meest uitzinnige en enthousiaste sfeer creëren. En vice versa. Timing is belangrijk, dat weten mensen die vaak op trouwfeesten spelen maar al te goed. Qua songs zijn er altijd meerdere manieren om het feest tot een succes te maken. Er is niet 1 nummer dat het altijd en overal doet.
4. De ruimte voor het trouwfeest
De grootte van de ruimte is ook een bepalende sfeerfactor voor een trouwfeest. Als de ruimte te klein is, wordt het oncomfortabel: als in een te drukke kroeg. Mensen krijgen het snel warm en omdat de beweegruimte minimaal is, wordt dansen ook lastig. Zeker vroeg op de avond vormt dit vaak een belemmering. Feesten in te kleine ruimtes komen dan ook vaak wat later op gang. Aan de andere kant zorgt een te grote ruimte al snel voor leegtes en een verdeelde sfeer. Het publiek is dan vaak geneigd om verspreid in groepjes in de ruimte te gaan staan. Naast de grootte van de ruimte speelt ook de belichting een belangrijke rol. Een te lichte ruimte is vaak niet gezellig of ‘warm’ genoeg, terwijl een te donkere ruimte ook weer allerlei (praktische’) bezwaren veroorzaakt.
Tip: bezoek uw locatie op hetzelfde dagdeel als wanneer uw feest is. Zo kunt u kijken hoe het licht zal zijn en eventuele wensen kenbaar maken. Allerlei locaties hebben tegenwoordig bovendien ook extra spots om muren of objecten uit te lichten. Daarnaast kunnen uw dj, artiesten, bands en verhuurbedrijven u wellicht van dienst zijn bij aanvullende belichting. Zo ook Singer in Suit, een populaire zanger en dj voor uw trouwfeest.